Nowy Porsche Macan. Wiemy już sporo o nadchodzącym modelu
Porsche Macan jest u progu debiutu drugiej generacji modelu – tym razem w wersji całkowicie elektrycznej. Tym razem SUV to całkowicie nowy projekt, to pierwszy model Porsche zbudowany na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE). Teraz Macan przechodzi program testów, które mają pomóc skoordynować wszystkie komponenty i systemy.
Co już wiemy o nowym Macanie? Po pierwsze, że będzie wyłącznie elektrykiem. Aerodynamicznym, bo jego współczynnik oporu powietrza Cd będzie miał wartość 0,25. Po drugie, wóz zostanie dopracowany pod kątem dużego zasięgu. By to się stało, użytych zostanie zestaw komponentów aktywnej aerodynamiki Porsche (PAA – Porsche Active Aerodynamics) oraz wielu innych, szczegółowych rozwiązań.
Będzie automatycznie wysuwany tylny spojler i aktywne klapy chłodzące w przednich wlotach powietrza. Również w podwoziu samochodu pojawią się elementy dbające o korzystny przepływ powietrza. Podłoga będzie płaska i osłonięta, jak w samochodzie wyścigowym, nawet w obszarze tylnej osi. Z kolei elastyczne owiewki zapewnią niski opór powietrza podczas odbicia zawieszenia. Nowy Macan stanie się jednym z najbardziej aerodynamicznych SUV-ów. Zasięg WLTP dla wszystkich wariantów wyniesie ponad 500 km.
Szybkie ładowanie
Wiemy też, że silniki elektryczne nowego Porsche Macan będą czerpać energię z umieszczonego w podwoziu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 100 kWh brutto, z czego aktywnie będzie można wykorzystać nawet 95 kWh. Architektura 800 V platformy PPE umożliwi szybkie ładowanie z wysoką mocą. Moc ładowania prądem stałym (DC) nowego Porsche Macan na stacjach ładowania 800 V sięgnie 270 kW. W punktach o napięciu 400 V stopień naładowania można będzie zwiększyć z 10 do 80 proc. w 22 minuty. Przełącznik wysokiego napięcia w baterii umożliwi rozdzielenie akumulatora 800 V na dwa magazyny energii, każdy o napięciu znamionowym 400 V. Pozwoli to na efektywne ładowanie bez dodatkowego wzmacniacza wysokiego napięcia, z mocą do 150 kW. Ładowanie prądem zmiennym (AC) będzie możliwe z mocą do 11 kW.
Dynamika to podstawa
Szczegółowe dane o dynamice sportowego SUV-a to oczywiście pieśń przyszłości, dowiemy się wszystkiego w momencie debiutu. Już teraz jednak wiadomo, że podczas testów nad dynamiką auta pracują inżynierowie. – Sprawdzamy wszystkie zakresy temperatur, od minus 30 stopni Celsjusza w Skandynawii do plus 50 stopni, z którymi mierzyliśmy się w kalifornijskiej Dolinie Śmierci – mówi Jörg Kerner, wiceprezes ds. linii modelowej Macan. – Prototypy testujemy nie tylko na asfalcie, ale także na nieutwardzonych drogach, na żwirze, śniegu i lodzie.
Aż 612 KM
Auto będzie miało napęd na wszystkie koła z preferencją tylnej osi. Zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi Porsche skorzysta wyłącznie z najnowszej generacji silników synchronicznych z magnesami trwałymi. W trybie overboost wygenerują one moc przekraczającą 450 kW (612 KM). Będzie też elektronicznie sterowany system Porsche Traction Management z pomocą funkcji wyścigowego ruszania – Launch Control. W topowym wariancie moment obrotowy przekroczy 1000 Nm.
W Porsche Macanie zastosowany zostanie również system Porsche Active Suspension Management z techniką dwuzaworowych amortyzatorów oraz zawieszenie pneumatyczne, poprzeczna blokada przeniesienia napędu tylnej osi i po raz pierwszy skrętne tylne koła, z kątem skrętu wynoszącym do 5 stopni.